Matkaehdot

Matkaehdot koskevat ainoastaan lentolippuja. Tutustu palveluntoimittajan määrittelemiin vuokra-autoa ja hotellia koskeviin ehtoihin varauksen yhteydessä.

Keneltä teet varauksen

Teet varauksesi "Flightfinder"-tavaramerkiltä, joka on osa Uvet Nordic AB -matkatoimistokonserniin kuuluvaa Flygpoolen i Stockholm AB filial i Finland -yritystä. ”Flightfinder”-tavaramerkkiin viitataan alla olevassa tekstissä sanalla ”Matkatoimisto”.

Flygpoolen i Stockholm AB filial i Finland
Kungsgatan 48
S-111 35 Stockholm
Y-tunnus: 2552695-7
Arvonlisäveronumero: FI25526957

Uvet Nordic AB
Kungsgatan 48
S-111 35 Stockholm
Yritystunnus: 556594-2827
Arvonlisäveronumero: SE556594282701

Kuka saa tehdä varauksen

Varauksen tekevän henkilön tulee olla vähintään 18-vuotias, tai hänellä tulee olla huoltajan allekirjoitus.

Matkan suorittamisen vastuu

Välitämme ainoastaan lentolippuja. Emme ole vastuussa mahdollisista aikataulumuutoksista, peruuntuneista lennoista, kadonneista matkatavaroista, lennon hintaan sisältymättömistä matkatavara-, ruoka- tai lentokenttämaksuista tai muista tapahtumista, jotka liittyvät lentomatkan suorittamiseen. Kukin lentoyhtiö on yksin vastuussa tällaisista tapahtumista, ja siksi kyseisiä tilanteita koskevat mahdolliset vaateet tulee esittää suoraan lentoyhtiölle. Sopimus solmitaan matkustajan ja lentoyhtiön välillä.

Lipputyyppi/lipun toimittaminen

Matkustat niin sanotulla sähköisellä matkalipulla (sähköinen lippu tai matka-asiakirja). Maksun jälkeen lähetämme sinulle kuitin ja matka-asiakirjat. Matkustajalla on aina vastuu tarkistaa varausvahvistus ennen maksamista. On tärkeää, että kaikki tiedot täsmäävät, kuten ajat, päivämäärä, matkustajan nimi, osoite jne. Mikäli tiedot ovat virheelliset (tämä koskee myös pieniä muutoksia kuten nimen virheellinen kirjoitusasu), sinun tulee ottaa meihin välittömästi yhteyttä, jotta voimme yrittää auttaa sinua löytämään ratkaisun. Kun matka-asiakirjat on tulostettu, lentoyhtiön säännöt pätevät ja mahdolliset peruutukset, uudelleenreititykset tai muutokset ovat mahdollisia vain, mikäli lentoyhtiön säännöt sallivat ne, useimmiten lisämaksusta. Ota meihin yhteyttä saadaksesi tarkempia tietoja siitä, mitkä säännöt pätevät omaan matkalippuusi.

Maksaminen

Varaus on sitova vasta, kun "Matkatoimisto" on vastaanottanut maksun. Mikäli "Matkatoimisto" ei saa maksua käsiteltäväksi ajoissa, varaus perutaan automaattisesti.

Huom! Mikäli maksat laskua vastaan tai osamaksulla, varaus muuttuu sitovaksi, kun hyväksyt maksuehdot, vaikka et olisi suorittanut maksua välittömästi. Maksu tulee useimmiten tehdä samana päivänä kuin varaus riippumatta siitä, milloin varaus tehdään. Maksuajan takaraja ilmoitetaan varausvahvistuksessa. Jos maksat liput ennen maksuajan umpeutumista, lähetämme liput/sähköiset liput sinulle mahdollisimman pian. Sähköiset liput lukitaan niiden luomisen jälkeen, jolloin niitä ei enää voida muuttaa tai perua. Nämä säännöt ovat lentoyhtiöiden laatimia, ei Travelstoren. Kun maksu on käsiteltävänämme, mahdolliset matka-asiakirjat lähetetään sähköpostilla.

Maksutapa:

  • Maksuton
  • Tilisiirto verkkopankissa
  • Katso erilliset ehdot maksaessasi tai täältä

Jos valitset jonkin muun kuin maksuttoman maksuvaihtoehdon, varaukseen lisätään maksu, joka on 2 % - 5 % (korkeintaan 75 €), ks. maksuerittely maksusivulta.

Tekninen vika

Pidätämme oikeuden mahdollisiin hintavirheisiin, lentoyhtiöiden hintavirheisiin, teknisiin ongelmiin, tietovirheisiin sekä muutoksiin, joihin emme pysty vaikuttamaan. Jos tekemäsi varaus epäonnistuu, otamme sinuun yhteyden 24 tunnin sisällä arkipäivisin.

Varauksen peruuttaminen/muuttaminen/nimen muuttaminen

Maksamaton varaus peruutetaan automaattisesti varausvahvistuksessa ilmoitetun maksuajan umpeuduttua. Kun liput on maksettu, niihin pätevät lentoyhtiön säännöt, ja mahdolliset peruutukset tai muutokset ovat sallittuja vain lentoyhtiön sääntöjen puitteissa, useimmiten lisämaksusta. Business Class -luokan matkoissa säännöt ovat joustavammat. Mikäli peruutat matkan maksettuasi sen, maksua ei palauteta. Sairauden vuoksi peruutettuun matkaan pätevät peruutusvakuutusta koskevat tiedot.

Matkustaja vastaa itse mahdollisen päällekkäisen varauksen peruuttamisesta riippumatta siitä, missä varaus on tehty (mikä matkatoimisto/lentoyhtiö). Muussa tapauksessa lentoyhtiö voi ilman ennakkovaroitusta peruuttaa molemmat päällekkäiset varaukset. Emme vastaa lentoyhtiöiden peruutuksista tai peruutuksiin liittyvästä takaisinmaksun laiminlyönnistä.

Peruuta matka aina ennen menomatkaa riippumatta lippujen tyypistä. Peruutus tehdään asiakaspalvelujärjestelmän kautta, ks. linkit "Ota yhteyttä" tai Tietoa ”Matkatoimistosta" verkkosivulla. Mikäli peruutusajankohta on lähellä menomatkan lähtöpäivää "Matkatoimiston" aukioloaikojen ulkopuolella, ota yhteys suoraan lentoyhtiöön.

Lentoliput ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa luovuttaa muille. Matkustajan nimen vaihtoa pidetään peruutuksena. Muista ilmoittaa nimi samassa kirjoitusasussa kuin se on passissa (kutsumanimi ja sukunimi).

Jos matka korvataan tai maksettua matkaa muutetaan, "Matkatoimisto" veloittaa tästä 80 euron käsittelykulut lentoyhtiön kulujen lisäksi.

Palvelumaksua, peruutusvakuutuksen vakuutusmaksua, matkavakuutusta ja konkurssisuojaa ei makseta takaisin peruutuksen yhteydessä.

Aikataulumuutokset/peruuntuneet lennot

"Matkatoimisto" on vain lentolippujen välittäjä, eikä sitä voida pitää vastuullisena aikataulumuutoksista ja peruuntuneista lennoista. Kun lentoyhtiöt muuttavat aikatauluja tai peruuttavat lentoja, on "Matkatoimiston" vastuulla välittää tieto matkustajille. Mikäli lentoyhtiö tarjoaa vaihtoehtoisen matkan, matkustajalle ilmoitetaan tästä. Uudelleenreititystä, uusien lippujen tms. luomista edellyttävissä tilanteissa "Matkatoimisto" veloittaa maksun aiheutuneista kuluista. Mikäli lentoyhtiö suorittaa täysimääräisen korvauksen, rahat palautetaan matkustajalle, kun lentoyhtiö maksaa takaisin "Matkatoimistolle". Takaisinmaksuaika vaihtelee lentoyhtiöiden välillä. Maksuaika on tavallisesti 4-6 viikkoa, mutta se saattaa olla lyhyempi tai pidempi. Maksu, jonka "Matkatoimisto" perii takaisinmaksuhakemuksen käsittelystä, on 20 euroa matkalippua kohti, ja se vähennetään summasta, joka maksetaan takaisin. Palvelumaksua, peruutusvakuutuksen vakuutusmaksua, matkavakuutusta ja konkurssisuojaa ei makseta takaisin palautuksen yhteydessä, mikäli palautuksen syynä ovat aikataulumuutokset tai peruuntunut lento.

Kaksi erillistä lippua / kaksi yksisuuntaista lippua

Kun varaat matkan, jossa on merkintä "Kaksi yksisuuntaista lippua", matka koostuu kahdesta yksisuuntaisesta lipusta. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka lennot olisi varattu samanaikaisesti, ne ovat toisistaan riippumattomia. Siksi jokaista lentoa käsitellään erillisenä muutosten / uudelleenvarauksen, aikataulumuutoksien, peruutettujen lentojen ja muiden liikennehäiriöiden kuten lakko jne. tapahtuessa. Varaamalla nämä erilliset liput, lentoyhtiöt eivät ole vastuussa viivästyksistä, jotka voivat johtaa puuttuviin yhteyksiin. Matkustajan vastuulla siis varmistaa, että vaihtoaika on riittävän pitkä (lentoyhtiöiden ja lentokenttien vaatimusten mukainen). Kyseisen lentoyhtiön säännöt ovat voimassa. Yhden lipun mahdollista palautusta esim. peruutetun lennon takia ei tarkoita sitä, että toinen palautetaan automaattisesti.

Peruutusvakuutus

Suosittelemme peruutusvakuutuksen ottamista, koska sairautta ei voi koskaan ennakoida. Peruutusvakuutus koskee tilanteita, joissa sinä, perheenjäsenesi tai lähiomaisesi sairastuu äkillisesti, joutuu onnettomuuteen tai kuolee. Lähiomaisella tarkoitetaan tässä yhteydessä vakuutetun puolisoa tai avopuolisoa, lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa, iso- tai appivanhempaa tai varauksen käsittämään matkaseurueeseen kuuluvaa henkilöä. Peruutusvakuutus ei kata lisäjärjestelyjä, kuten autonvuokrausta, majoitusta, teatterilippuja, tms.

Peruutusvakuutus on voimassa maksuhetkestä alkaen. Maksettua peruutusvakuutusta ei voi peruuttaa. Jos jotakin tapahtuu matkan aikana, ota yhteys koti- tai matkavakuutuksen antajaan. Peruutusvakuutus koskee vain ennen menomatkaa tehtävää peruutusta. Jos peruutusajankohta on aukioloaikojemme ulkopuolella, ota yhteys suoraan lentoyhtiöön. Peruutuksen yhteydessä on esitettävä Kelan hyväksymän lääkärin myöntämä lääkärintodistus. Lääkärintodistus, kirjallinen peruutusvahvistus ja maksutosite tulee lähettää viiden työpäivän kuluessa peruutuksesta Accept Försäkring AB:lle. Lisätietoja on sivustolla www.accept.se.

Peruutusvakuutus otetaan varauksen yhteydessä, ja sen hinta on 25 euroa/henkilö. Korvaamme koko lipun hinnan, mutta vähennämme korvaussummasta noin 20 euron käsittelymaksun lippua kohden.

Huom! Voit lukea mm. peruutusvakuutuksen ehdot sekä ohjeet vahinkoilmoituksen tekemiseen osoitteessa www.accept.se/resebyra

Lentojen ajat

Kaikki ilmoitetut lentojen lähtö- ja saapumisajat ovat paikallisia aikoja. "Matkatoimisto" tai lentoyhtiö eivät korvaa yöpymisiä jatkolentoja odotettaessa.

Lentoajat saattavat muuttua matkan aikana. Jos matkustat Euroopan ulkopuolelle, suosittelemme tarkistamaan paluulennon lähtöajan viimeistään 72 tuntia ennen lipussa lukevaa lähtöaikaa ottamalla yhteyden lentoyhtiöön. "Matkatoimisto" toimii ainoastaan lentolippujen välittäjänä, eikä ole siten vastuussa mahdollisista aikataulumuutoksista ja lentojen peruuntumisista. Näihin liittyvät asiat tulee selvittää suoraan lentoyhtiön kanssa. Matkustajan on itse maksettava mahdollinen aikataulumuutoksesta tai lennon peruuntumisesta johtuva yöpyminen välilaskun yhteydessä, jollei muita vaihtoehtoja ole eikä lentoyhtiö maksa yöpymiskuluja.

Lentoyhtiöiden käyttämät termit ”direct” ja ”nonstop” tarkoittavat eri asioita. Nonstop-lento tarkoittaa suoraa lentoa ilman välilaskuja, direct-lento puolestaan, että koko matka tehdään samalla lennon numerolla, mutta välilaskut ovat mahdollisia. Nämä tiedot eivät käy ilmi verkkosivuillamme, mutta voit tarkistaa, onko kyseessä nonstop- vai direct-lento sähköisen lipun matkakuvauksesta. Verkkosivuillamme näkyvät lentoajat pitävät paikkansa, ja niissä on otettu huomioon mahdollisen teknisen välilaskun viemä aika.

Lentoyhtiöt voivat muuttaa aikataulujaan ja perua lentojaan lyhyelläkin varoitusajalla. On matkustajan omalla vastuulla tarkistaa meno- ja paluulentojen lähtöajat joko omasta online-matkasuunnitelmasta tai suoraan lentoyhtiöltä. Meidän vastuullamme ei ole ilmoittaa aikataulumuutoksista tai lentojen peruuntumisesta. Emme myöskään vastaa matkan peruuntumisesta, jos peruuntumisen syynä on ympäristökatastrofi, sotatoimet, lakko tai muu ennalta arvaamaton tapahtuma. Mahdolliset muutokset eivät oikeuta hinnanalennuksiin, uuteen matkaan, vahingonkorvaukseen tai muuhun hyvitykseen "Matkatoimistolta". Emme myöskään korvaa mahdollisia lisäjärjestelyjä, kuten junalippuja, hotellimajoitusta tai autonvuokrausta. Jos saapuminen hotelliin tai autovuokraamoon viivästyy aikataulumuutoksen takia, matkustajan on itse ilmoitettava siitä hotellille tai autonvuokrausyritykselle. Voit lukea lisää lentomatkustajan oikeuksista täältä

Hinnat ja lentoverot

Lentojen hinnat elävät jatkuvasti. Koska hinnat ja paikkojen saatavuus voivat muuttua, hakujen tulokset voivat vaihdella ajankohdasta riippuen. Verkkosivuillamme näkyvät lentohinnat sisältävät lentoverot ja mahdolliset polttoainelisämaksut. Kun lentolippu on luotu, sen hintaa ei enää voida muuttaa.

Seuraavat lentokenttäverot on maksettava lentokentällä paikallisessa valuutassa paluulennon yhteydessä. Nämä verot eivät sisälly "Matkatoimiston" hintaan. "Matkatoimistolla" ei ole myöskään vastuu tiedottaa siitä, mitä matkakohteita tämä koskee, koska tämä muuttuu tietämättämme.

Matkavakuutus ja konkurssivakuutus

Matkavakuutuksemme on täydennys kotivakuutukseen sisältyvälle matkavakuutukselle, ja siihen kuuluvat seuraavat edut:

Uusi matka tai rahat takaisin

Jos sairastut, saat korvauksen menetetyistä matkapäivistä. Jos menetät yli puolet matkapäivistä sairauden takia, sinä ja yksi matkaseurueeseesi kuuluva olette oikeutettuja uuteen matkaan.

Maksamme omavastuusi

Matkavakuutuksemme kattaa kotivakuutuksen, autovakuutuksen ja vuokra-auton vakuutuksen omavastuu-osat.

Apua paikan päällä

Jos jotakin tapahtuu matkan aikana, saat tarvittaessa apua ja rahaa paikan päällä.

Täydelliset vakuutusehdot ovat osoitteessa www.accept.se/resebyra

Matkustajan vastuu

On matkustajan vastuulla tutustua matkaehtoihin ennen ostoa. Matkustaja sitoutuu:

  • Seuraamaan sähköpostiaan, koska yhteydenpitomme tapahtuu sähköpostitse.
  • Tarkistamaan varauksen yksityiskohdat ja varausvahvistuksen. Mahdollisista virheistä on ilmoitettava välittömästi. Maksettu varaus on sitova.
  • Ilmoittamaan "Matkatoimistolle", jos hän ei ole saanut mahdollisia matka-asiakirjoja 5 päivän sisällä niiden lähettämisestä. Jos "Matkatoimistolle" ei ilmoiteta kyseisen ajan sisällä, emme vastaa uusien matka-asiakirjojen laatimisesta koituvista mahdollisista lisäkuluista.
  • Vahvistamaan paluulentonsa yli 72 tuntia kestävillä matkoilla. Tämä pätee Euroopan ulkopuolelle suuntautuviin matkoihin sekä paluulentoihin.
  • Tarkistamaan lentojen lähtöajat lentoyhtiöltä (lentoyhtiöt saattavat muuttaa lentoaikojaan lyhyelläkin varoitusajalla).
  • Huolehtimaan passinsa voimassaolosta sekä mahdollisista ennen matkaa vaadittavista viisumeista ja rokotuksista. Tämä koskee myös kauttakulkuviisumeja välilaskuja varten. Matkustaja vastaa itse edellä mainittujen kuluista.
  • Huolehtimaan riittävästä matkavakuutuksesta.

Matkustaja vastaa itse mahdollisista päällekkäisistä varauksista, sillä lentoyhtiö voi peruuttaa kaikki paikat. Sama henkilö ei voi tehdä varausta yli yhdeksälle henkilölle, vaikka hän tekisi sen useana varauksena.

Lentojen viivästykset ja yhteistyö kuluttajanoikeuksiin erikoistuneen TRS Travelright -yrityksen kanssa

Lentojen viivästykset, peruutetut lennot sekä lennolle pääsyn epääminen EU:n asetuksen 261/2004 mukaan

Asetuksen 261/2004 mukaan sinulla on matkan pituudesta ja matkakohteesta riippuen oikeus 25–60 euron korvaukseen. ”Matkatoimisto” tekee yhteistyötä kuluttajanoikeuksiin erikoistuneen TRS Travelright -yrityksen kanssa. Tämä merkitsee sitä, että ”Matkatoimisto” valvoo Travelrightin kautta automaattisesti lentoasi, ja mikäli Travelright arvioi sinun olevan oikeutettu korvaukseen lennon viivästyksestä johtuen, Travelright ottaa sinuun yhteyttä ja ajaa korvausasiaasi lentoyhtiön kanssa.

Travelright soveltaa "no win no fee" -periaatetta, mikä merkitsee sitä, että palvelu ei maksa mitään, jos asia hävitään. Jos Travelright onnistuu saamaan korvauksen lentoyhtiöltä, se veloittaa 30 prosenttia summasta sisältäen arvonlisäveron. (Jos sinulla on esimerkiksi oikeus 60 euron korvaukseen, saat 42 euroa). Huomaa, että jos ostat matkavakuutuksen meiltä, sinulla saattaa olla oikeus saada sekä korvauskuluja että asetuksen 261/2004 mukainen korvaus. Travelrightin yleiset käyttöehdot ovat täällä .

Reklamaatiot

Mahdollisista ongelmista matkan aikana tulee ilmoittaa suoraan palvelunantajalle (lentoyhtiölle, autonvuokrausyritykselle, hotellille, tms.). Jos vaadit hyvitystä lisäkustannuksista, liitä mukaan kuitti kustannuksista sekä kirjallinen vahvistus mahdollisesta sopimuksesta sinun ja palvelunantajan välillä. Jos saat korvauksen tai hyvityksen suoraan palvelunantajalta, oikeutta myöhempiin korvauksiin ei yleensä ole. Reklamaatiot, jotka eivät johda korvaukseen/hyvitykseen matkan aikana, tulee antaa "Matkatoimiston" selvitettäviksi.

Vain kirjallisesti laaditut ja asiakaspalvelulle lähetetyt reklamaatiot käsitellään. Käsittelyaika on 30 päivää. Lähetä reklamaatio sähköpostilla osoitteeseen claims@flygpoolen.se.

Vain kirjallisesti vahvistettuihin lupauksiin voidaan vedota.

Henkilötietolaki

Tässä kohdassa kerrotaan, miten "Matkatoimisto" käsittelee saamiaan henkilötietoja.

Henkilötietojen käsittelystä vastaa Uvet Nordic AB, 556594-2827, jonka kotipaikka on Ruotsi. Siksi henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan Ruotsin henkilötietolakia.

Henkilötietoja käsitellessämme noudatamme luonnollisesti henkilötietolakia ja muita asiaankuuluvia yksityisyyden suojaa koskevia lakeja.

Varauksen tai tilauksen yhteydessä luovutat meille henkilötietoja, jotka käsitellään sähköisesti, kuten nimen, osoitteen ja pankkikortin numeron. ”Matkatoimisto” luovuttaa tietosi TRS Travelright -yritykselle valvoakseen mahdollisia korvaukseen oikeutettuja viivästyksiä. Näissä tapauksissa TRS ottaa sinuun yhteyttä asian käsittelemiseksi. "Matkatoimisto" luovuttaa henkilötietosi kolmannelle osapuolelle vain, jos se on tilauksesi käsittelyn ja toimeenpanon sekä tilauksesta veloittamisen kannalta välttämätöntä. Kolmansia osapuolia ovat esimerkiksi lentoyhtiö, hotelli ja autonvuokrausyritys, joiden palveluja ostat kauttamme.

Käytämme henkilötietojasi markkinointiin vain, jos olet antanut siihen suostumuksesi. Muussa tapauksessa niitä käytetään ainoastaan tekemiesi ostojen suorittamiseen. "Matkatoimisto" tekee jatkuvasti työtä henkilötietojen väärinkäytön ja häviämisen ennaltaehkäisemiseksi.

Sinulla on henkilötietolain (1998:204) 26 pykälän mukaan oikeus saada ilmaiseksi kerran kalenterivuodessa meille osoitetun kirjallisen allekirjoitetun hakemuksen jälkeen tietää, mitä henkilötietoja meillä on sinusta ja miten niitä käsitellään. Sinulla on myös henkilötietolain 28 pykälän mukaan oikeus vaatia rekisterissämme olevien henkilötietojesi korjaamista.

Evästeet

Eväste on pieni verkkosivustossa oleva tekstitiedosto, jonka Internet-selaimesi (esim. Internet Explorer) tallentaa tietokoneellesi. Verkkosivustolla voi olla yksi tai useampi eväste. Evästeet sisältävät tietoja, jotka verkkosivusto voi lukea, kun käyttäjän Internet-selain vierailee sivustolla. Tiedot vaihtelevat eri verkkosivustojen välillä, mutta yleensä niiden tarkoitus on helpottaa sivuston käyttöä. Evästetietoja käytetään usein myös istunnonhallintaan ja tilastointiin.

Ruotsin sähköisen viestinnän tietosuojalain (LEK 2003:389, joka astui voimaan 25. heinäkuuta 2003) mukaan henkilöille, jotka vierailevat evästeitä käyttävissä verkkosivustoissa, on kerrottava, mihin evästeitä käytetään, sekä annettava mahdollisuus hyväksyä evästeiden käyttö. Vierailijalle tulee antaa myös mahdollisuus kieltäytyä kyseisestä käytöstä.

"Matkatoimisto" käyttää evästeitä tilastointiin ja istunnonhallintaan. Emme tallenna henkilökohtaisia tietoja evästeisiin.

Koska "Matkatoimisto" käyttää evästeitä istunnonhallinnassa, selaimesi on sallittava evästeet, jotta voit käyttää sivustoa.

Muuta

"Matkatoimisto" tai lentoyhtiö eivät maksa siirtymistä saapumislentokentältä toiselle lentokentälle jatkolentoa varten, jos valittu vaihtoehto edellyttää tällaista siirtymistä. Ne eivät maksa myöskään yöpymistä, mikäli matkustaja valitsee kyseisen vaihtoehdon.

Meno- ja paluuliput:

Jos haluat hyödyntää vain toisen osan meno-paluulipusta, suosittelemme pelkän menolipun ostamista. Meno-paluulipun pelkän paluuosan hyödyntäminen ei ole mahdollista. Jos matkustaja ei käytä meno-paluulipun menolentoa, lentoyhtiö peruuttaa koko matkan.

Yhdysvaltoihin matkustettaessa passia koskevat vaatimukset ovat normaalia tiukempia. Passien on mm. oltava koneluettavia. Tarkista itseäsi koskevat vaatimukset Yhdysvaltain suurlähetystöstä. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja luovuttamaan tiedot Yhdysvaltoihin matkustavista maan viranomaisille.

Erikoismatkatavarat ja yksin matkustavat lapset: Emme valitettavasti pysty käsittelemään erikoismatkatavaroita kuten koiria, aseita jne. koskevia varauksia. Tehdäksesi varauksen ”Matkatoimistolta” sinun täytyy olla vähintään 18-vuotias, ”Matkatoimisto” ei pysty käsittelemään yksin matkustavia alle 18-vuotiaita henkilöitä käsittäviä varauksia. Näissä tapauksissa suosittelemme lippujen ostamista suoraan lentoyhtiöltä.

Palvelutaso. Varauksen yhteydessä valitset haluamasi palvelutason. ”Ei matkatoimistopalvelua”- ja ”Perus”-vaihtoehtoihin ei sisälly jälkipalvelua matkatoimistolta. Ostat silloin ainoastaan lentolipun ja olet yhteydessä suoraan lentoyhtiöön koskien esimerkiksi aikataulu- tai päivämäärämuutoksia (mikäli mahdollista) tai erityistoivomuksia. Palvelupakettiin sisältyy normaali matkatoimistopalvelu ja vastaamme kysymyksiin, käsittelemme toivomuksia ja neuvomme päivämäärä-, ja aikataulumuutoksia koskevissa asioissa jne. Jos valitset "Ei palvelua/Perus"-vaihtoehdon, voit tietenkin hankkia palvelupaketin jälkikäteen, jolloin hinta on 20 euroa/henkilö. Palvelupaketteja ei makseta takaisin muun muassa lennon peruuntuessa ja aikataulujen muuttuessa.

Sylilapset. Sylilasten on oltava alle 2-vuotiaita koko matkan ajan, muuten heille on ostettava 2–12-vuotiaille tarkoitettu lastenlippu.

Huom! Lentoliput ovat henkilökohtaisia. Lentolipuissa olevaa matkustajan nimeä ei voi muuttaa. Tätä pidetään peruutuksena. Muista kirjoittaa nimi täsmälleen samassa kirjoitusasussa kuin se on passissa (kutsumanimi ja sukunimi) sekä eritellä mahdolliset kanssamatkustajat.

Lentoyhtiöiden vastuuta koskevat yleiset säännöt

(SDR = erityinen nosto-oikeus)

Tämä kohta sisältää yhteenvedon yhteisön lainsäädännössä ja Montrealin yleissopimuksessa edellytettävistä yhteisön lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuuta koskevista säännöistä.

Korvaus kuolemantapauksissa ja loukkaantumisen yhteydessä: Matkustajan kuolemantapauksen ja loukkaantumisen osalta korvausvastuuta ei ole rahamääräisesti rajoitettu. Enintään 100 000 erityisen nosto-oikeuden suuruisen vahingon osalta lentoliikenteen harjoittaja ei voi riitauttaa korvausvaatimusta. Tätä määrää suuremmissa vahingoissa lentoliikenteen harjoittaja voi puolustautua vaatimusta vastaan todistamalla, ettei se ole aiheuttanut vahinkoa.

Ennakkomaksut: Jos matkustaja kuolee tai loukkaantuu, lentoliikenteen harjoittajan on suoritettava ennakkomaksu välittömistä taloudellisista tarpeista huolehtimiseksi 15 päivän kuluessa siitä, kun korvaukseen oikeutetun henkilöllisyys on selvitetty. Kuolemantapauksessa tämän ennakkomaksun on oltava vähintään 16 000 erityistä nosto-oikeutta.

Matkustajalle viivästyksestä aiheutuvat vahingot: Matkustajan viivästyessä lentoliikenteen harjoittaja on korvausvastuussa, paitsi jos tämä on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi tai jos tällaisia toimia ei ollut mahdollista toteuttaa. Matkustajan viivästymisen aiheuttamien vahinkojen osalta korvausvastuu rajoitetaan 4 150 erityiseen nosto-oikeuteen.

Matkatavaroiden viivästymisestä aiheutuneet vahingot: Matkatavaroiden viivästyessä lentoliikenteen harjoittaja on korvausvastuussa, paitsi jos tämä on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi tai jos tällaisia toimia ei ollut mahdollista toteuttaa. Matkatavaroiden viivästymisen aiheuttamien vahinkojen osalta korvausvastuu rajoitetaan 1000 erityiseen nosto-oikeuteen.

Matkatavaroiden tuhoutuminen, katoaminen tai vahingoittuminen: Matkatavaroiden tuhoutumisesta, katoamisesta tai vahingoittumisesta johtuvan vahingon osalta lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuu on enintään 1000 erityistä nosto-oikeutta. Lentoliikenteen harjoittajalla on kirjatun matkatavaran osalta huolimattomuudesta riippumaton korvausvastuu, paitsi jos vahinko aiheutuu matkatavaran viallisuudesta. Käsimatkatavaran osalta lentoliikenteen harjoittaja on korvausvelvollinen vain itse aiheuttamistaan vahingoista.

Korkeammat korvausvastuun rajat matkatavaroiden osalta: Matkustaja voi sopia korkeammista matkatavaraa koskevan korvausvastuun rajoista lentoliikenteen harjoittajan kanssa tekemällä viimeistään lähtöselvityksessä erityisen ilmoituksen ja suorittamalla lisämaksun.

Matkatavaroita koskevat valitukset: Jos matkatavara on vahingoittunut, viivästynyt, kadonnut tai tuhoutunut, matkustajan on tehtävä kirjallinen muistutus lentoliikenteen harjoittajalle mahdollisimman pian. Jos kirjattu matkatavara on vahingoittunut, matkustajan on tehtävä kirjallinen muistutus seitsemän päivän kuluessa, ja matkatavaran viivästymisen yhteydessä 21 päivän kuluessa siitä, kun matkatavara on toimitettu hänelle. Sopimuksen tehneen lentoliikenteen harjoittajan ja lennon tosiasiallisesti liikennöineen lentoliikenteen harjoittajan korvausvastuu: Jos lennon tosiasiallisesti liikennöivä lentoliikenteen harjoittaja ei ole sama kuin sopimuksen tehnyt lentoliikenteen harjoittaja, matkustajalla on oikeus lähettää vahinkoihin liittyvä muistutus kummalle tahansa tai nostaa korvauskanne kumpaa tahansa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan. Jos lentoliikenteen harjoittajan nimi tai koodi on ilmoitettu matkalipussa, se on sopimuksen tehnyt yhtiö.

Vaatimuksia koskeva määräaika: Mahdolliset vahingonkorvausta koskevat kanteet on pantava vireille kahden vuoden kuluessa siitä päivästä, jona ilma-alus saapui tai sen oli määrä saapua määränpäähänsä.

Näiden tietojen perusta: Edellä esitetyt säännöt perustuvat 28 päivänä toukokuuta 1999 tehtyyn Montrealin yleissopimukseen, joka pannaan täytäntöön yhteisössä asetuksella (EY) N:o 2027/97, sellaisena kuin se on muutettuna asetuksella (EY) N:o 889/2002, ja jäsenvaltioiden kansallisella lainsäädännöllä.

Suosituimpien lentoyhtiöiden kuljetusehdot

Seuraavassa on linkit suosituimpien lentoyhtiöiden kuljetusehtoihin:

Aeroflot
Air Berlin
Air France
American Airlines
Austrian Airlines
British Airways
Delta Airlines
Emirates
Finnair
Iberia
KLM
Lufthansa
Norwegian
Qatar Airways
SAS
Thai Airways
Turkish Airlines
United Airlines

Tulosta ehdot

Voit tulostaa ehdot painamalla Ctrl + P (pidä näppäimistön vasemmassa alakulmassa oleva Ctrl-näppäin painettuna samalla, kun painat P-näppäintä.)